Spirulina

Spirulina

Spirulina

Spirulina er et af verdens mest unikke planter. Den unikke nærringsprofil gør, at du får langt de fleste essentielle vitaminer og mineraler samt et høj mængde protein og fibre. Derudover er det rig på klorofyl, som hjælper til at rense kroppen, øge energiniveauet og forebygge en lang række sygdomme.

Vi giver jer her det fulde overblik over, hvorfor spirulina er så populært at supplere sin kost med!

Hvad er Spirulina?

Spirulina er en plante, nærmere bestemt en grøn alge, der er særligt kendt for sin unikke sammensætning af energi og næringsstoffer.

Planten nedstammer fra tropiske egne i både Afrika, Mexico og ikke mindst fra Hawaii, hvor størstedelen af verdens produktion af spirulina laves i dag. Planten har fået sit navn efter sin særlige struktur, der til forveksling ligner en spiral.

Økologisk spirulina pulver

Spirulina er meget populært at tage i pulverform. Du kan både blende det i en smoothie eller du vælge at bruge det som krydderi i eksempelvis en salat. Når du bruger spirulina pulver behøver du kun at tage et et par gange om ugen og ikke hver dag, sammenlignet med, hvis du bruger kapsler.

Bestil nu. >

Naturlig probiotika

Spirulina er en særlig blå-grøn alge fra Hawaii, der byder på en unik blanding af naturlig protein, ingen fedt, samt masser af vitaminer, mineraler og antoxidanter der bidrager til rense kroppen for gifte og tungmetaller. Spirulina kaldes derfor af forskere for naturens helt eget probiotika.

Spar 5% i dag! >

Hvorfor er Spirulina så godt for kroppen?

Der er flere grunde til, hvorfor Spirulina er så godt for kroppen. Kort sagt har planten to gode virkninger for vores sundhed:

På den ene side har denne plante en unik sammensætning, der gør at den er fuld af fibre og protein. Og på den anden side er det utrolig effektiv til at rense kroppen for toxiner, hvilket bidrager til at modvirke og forebygge en lang række sygdomme, herunder særligt neurologiske- og kredsløbs sygdomme. Årsagen til at spirulina kan rense kroppen så effektivt er, at den er rig på klorofyl.

Spirulinas unikke næringsprofil

Men lad os starte med at forklare spirulinas nærringsprofil for at forstå, hvorfor den er så god at anvende som kosttilskud.

Tørret spirulina har følgende kostsammensætning:

  • 5% vand
  • 5% kostfibre
  • 24% kulhydrater
  • 8% fedt
  • 55-60 % protein

Med sine 60% protein er det en af naturens mest effektive proteinkilder. Det er særligt herfor, at spirulina er særligt populært at spise iblandt både vegetarer og ikke mindst veganere. Det er også derfor at oprindelige befolkninger i særligt Syd- og Nordamerika hurtigt tog planten til sig, så man kunne få dækket sit protein- og energibehov.

Siden planten indeholder så meget protein, betyder det også at den indeholder alle de vigtigste aminosyrer, som kroppen har brug for, for at kunne fungere optimalt.

Udover at være rig på protein og fibre samt at have et lavt indhold af fedt, er planten også særligt rig på en række essentielle vitaminer og mineraler.

Nogle af disse inkluderer blandt andet:

  • A-vitamin
  • B-vitamin
  • E-vitamin
  • K-vitamin
  • Calcium
  • Zink
  • Magnesium
  • Jern
  • Kalium
  • Selen
  • Fosfor

For at sætte tingene i perspektiv, og for at understrege hvor kraftfuldt spirulina virker, så indeholder det faktisk mere jern end spinat, samt mere protdin end kød og mere e-vitamin end end hvedekim. Set ud fra et erfaringsmæssigt perspektiv er der god grund til, at netop denne plante før er blevet omtalt som en af verdens super foods!

Køb spirulinapulver eller spirulinapiller

Herhjemme kan man både købe spirulina i pulverform og i pilleform. Der er ikke nogen forskel på, om man tager det ved at blande pulver med vand og drikker det, eller om man ønsker at tage det i pilleform. Her bør det derfor kun være dine egne præferencer, der afgør hvordan du ønsker at indtage dine kosttilskud.

Økologisk spirulina pulver

Spirulina er meget populært at tage i pulverform. Du kan både blende det i en smoothie eller du vælge at bruge det som krydderi i eksempelvis en salat. Når du bruger spirulina pulver behøver du kun at tage et et par gange om ugen og ikke hver dag, sammenlignet med, hvis du bruger kapsler.

Bestil nu. >

Naturlig probiotika

Spirulina er en særlig blå-grøn alge fra Hawaii, der byder på en unik blanding af naturlig protein, ingen fedt, samt masser af vitaminer, mineraler og antoxidanter der bidrager til rense kroppen for gifte og tungmetaller. Spirulina kaldes derfor af forskere for naturens helt eget probiotika.

Spar 5% i dag! >

Super Booster V1.0 Greens

Super Booster V1.0 Greens er et helt unikt kosttilskud, der både indeholder spirulina og chlorella – de kraftigste antioxidanter fra naturens side. Med dette kosttilskud får du samtlige vitaminer og mineraler din krop har brug for at opretholde et stærk immunforsvar, hvilket giver dit et ordentligt energiboost. 

Bestil her. >

Der er dog mange som foretrækker at tage spirulina i pilleform, særligt hvis man allerede anvender andre typer af kosttilskud eller medicin. Vi ved at rigtigt mange der anvender spirulina også vælger at supplere det ved at tage chlorella. Sammen indeholder disse to kosttilskud alle de vitaminer og mineraler, man har brug for i løbet af en dag. Chorella kaldes derfor også for en af verdens superfoods!

Fordelen ved at tage spirulinapulver er, at man kan man bruge det i en lang række opskrifter på alt fra pandekager, dressinger eller smoothies. Så hvis du ikke har travlt i hverdagen, kan dette være en rigtig god og hyggelig løsning.

Spirulina styrker dit immunforsvar

Men udover at være rig på vitaminer og mineraler samt protein og fibre, så har spirulina også en anden meget vigtig egenskab. Og det er at den er meget rig på klorofyl og antioxidanter, hvilket hjælper vores krop til at rense sig selv og dermed styrker det immunforsvaret.

Hvorfor er klorofyl vigtig for kroppen?

Klorofyl er kort sagt det stof som giver planter deres karakteristiske grønne farve.

Klorofyl er dog også utroligt vigtigt for menneskers helbred, da det hjælper med at rense kroppen for en lang række toxiner og tungmetaller, som vi udsættes for via både naturen og via vores kost. Herhjemme kommer tungmetaller typisk fra pesticider og ikke mindst fra fisk.

Madvarer med et højt indhold af klorofyl øger mængden af ilt i blodet og dermed produktionen af røde blodceller.  Røde blodlegemer giver hjertet flere iltede celler. En større mængde ilt i blodet hjælper med at rense kroppen. Spirulina virker derfor kort sagt som naturens egen rensemiddel.

Klrofyl styrker fordøjelsen og immunforsvaret

Siden klorofyl fører til flere røde blodlegemer medvirker det også til at den forbedre vores tarmflora og dermed vores fordøjelse. Denne virkning har også gjort at læger og forskere har døbt spirulina for ’naturens eget probiotika’, da det medvirker til at skabe flere gode tarmbakterier i kroppen.

Gode tarmbakterier er det som vi ofte her hentyder til som vores tarmflora. Tarmfloraen er ansvarlig for at bearbejde den mad vi spiser, og spiller derfor en stor rolle for vores samlede immunforsvar. Kort sagt bliver vores krop bedre til at bekæmpe infektioner.

Klorofyl giver derfor også et markant boost til vores stofskifte, hvilket bidrager til at øge vores samlede energiniveau. Blandt andet derfor er der mange, der bruger spirulina til at øge deres energiniveau på arbejdet, hvis man har mange timer med enten hårdt fysisk arbejde, eller hvis man sidder mange dage foran en skærm.

Særlige fordele for kvinder

At indtage spirulina og andre fødevarer, der er særligt rig på klorofyl har også nogle særlige sundhedsmæssige fordele for kvinder.

Klorofyl stimulerer blandt andet produktionen af det kvindelige hormon østrogen, der hjælper med at forebygge og behandle cyster på æggestokkene, blodpropper og irregulær menstruation og menstruationssmerter. Sidst men ikke mindst, så kan det også afhjælpe infektioner i skeden.

Spirulina forebygger en lang række sygdomme

Siden spirulina både styrker vores immunforsvar og fjerne en række tungmetaller fra vores krop, hjælper det også kroppen med at forebygge en lang række sygdomme. Her er der tale om en lang række forskellige sygdomme såsom tarmsygsomme, neurologiske sygdomme og ikke mindst kredsløbs sygdomme. Disse er  også dem, som vi typisk kalder for ‘livstilsygdomme’.

Nogle af de sygdomme som man ved spirulina bidrager til at forebygge inkluderer:

Derudover er det også blevet bevist, at klorofyl forebygger de negative virkninger af stråling, som vi udsættes for fra blandt andet mobiltelefoner og mikrobølgeovne.

Bivirkninger ved brug af spirulina

Da spirulina er en plane, er der ikke nogle umiddelbare bivirkninger ved at tage det som kosttilskud i enten pulver eller pille form. Planten kan dog indeholde en række toxiner, når den findes i naturen, men disse bliver fjernet, når de omdannes til kosttilskud. World Health Organization fastslog allerede i 1974, at spirulina burde gives til børn og unge for at hjælpe med at forbedre deres udvikling og overordnede sundhed.

Spirulina indeholder dog som nævnt store mængder jod, så hvis du er overfølsom overfor dette, skal du være lidt varsom med spirulina. I enkelte tilfælde er der nogle som ved overdrevet indtag oplever en smule kortvarig feber.

Siden spirulina er grøn vil der også altid være en sandsynlighed for at indtag af denne plante kan give anledning til grøn afføring. Grøn afføring er dog ikke farligt i disse tilfælde, da vores afføring er et udslag for vores kost. I kan læse meget mere om grøn afføring på denne side.

Denne artikel er godkendt af Henriette Asmussen. (Specialesygeplejeske, Aarhus Universitetshospital)

Rating 4,89 / 19
4.89 19

Find mere information her

Mindbodygreen.com

Nutrex-hawaii.com

Om skribenten

Louise er vores super-dygtige skribent inden for mavelidelser. Louise læser selv til medicin og har selv et indgående kendskab til en række af de mest udbredte mavelidelser herhjemme. Hendes mål er en dag at blive speciallæge inden for mave-tarmsygdomme.