Mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier og probiotika

Mælkesyrebakterier og probiotika

Denne artikel er godkendt af Henriette Asmussen. (Specialesygeplejeske, Aarhus Universitetshospital)

Din mave spiller en stor rolle for din samlede sundhed. 90% af alle sygdomme kan spores tilbage til vores mave-tarmsystem og 80% af vores immunsystem ligger her.

‘Mælkesyrebakterier’ og ‘probiotika’ er overordnet en betegnelse for en række bakterier, som både hjælper os med at fordøje vores mad optage vitaminer og mineraler, og ikke mindst med at bekæmpe infektioner og modvirke en lang række sygdomme.

Vi giver dig her det fulde overblik over både, hvornår og hvordan du kan supplere din kost med probiotika.

Derudover guider vi jer også til de bedste kilder til gode tarmbakterier længere nede i artiklen alt efter, hvilken situation du står i.

Hvad betyder mælkesyrebakterier og probiotika?

’Mælkesyrebakteier’ og ’probiotika’ er to ord for det samme begreb. Begge dele er betegnelser for en række bakterier, som lever i vores tarmsystem. Disse kaldes samlet set også for kroppens tarmflora – eller vores mikrobiom.

Samlet set lever der flere milliarder bakterier i vores tarmsystem, som understøtter forskellige delprocesser af vores fordøjelse. Probiotika kan i mange tilfælde bekæmpe infektioner og bidrage til at øge energien i din krop.

Du kan se alle de mange gode virkninger længere nede i artiklen.

Man siger som tommelfingerregel, at 2% af vores kropsvægt består af vores tarmbakterier.

Probiotika er dog en betegnelse for et produkt, man kan købe, som indeholder disse tarmbakterier. Heri er langt de fleste af disse bakterier mælkesyrebakterier. De fleste former for probiotika er kunstigt fremstillet for at give en bedre virkning, men der findes også såkaldte naturlige kilder til probiotika såsom med spirulina.

Hvilke mælkesyrebakterier er bedst?

Siden vi har så mange forskellige bakterier i vores tarmsystem, betyder det også, at der findes forskellige former for probiotika.

Dette betyder også, at man inden for forskningen endnu ikke har kunnet kortlægge alle de forskellige former for mælkesyrebakterier. Man har dog fundet ud af, at der er en række bestemte mælkesyrebakteriestammer, som er særligt vigtige i forhold til at styrke fordøjelsen.

Disse inkluderer blandt andet følgende bakterier:

  • Acidophilus – der bidrager til at kroppen kan optage sine næringsstoffer
  • Lactobacillus – der modvirker skadelige bakterier som salmonella og e-coli
  • Rhamnosus – der modvirker forekomsten af rejsediarre eller roskildesyge
  • Bifidus – der sænker ph værdien i tarmene og hæmmer væksten af forrådnelsesbakterier
  • Fermentum – der booster immunforsvaret og sænker kolesteroltallet

Hvis du overvejer at supplere din kost med ekstra mælkesyrebakterier, bør du undersøge, om de konkrete produkter indeholder store eller små mængder af disse mælkesyrebakteriestammer.

Som udgangspunkt bør man  vælge de produkter der indeholder flest forskellige bakterier. Her skal man helst op at ramme en blanding der indeholder over 5 milliarder bakterier for at man kan få den bedste virkning.

Vi har dog undersøgt markedet og fundet en række af de mest populære og effektive probiotiske tilskud. Det er dog vigtigt at have in mente, hvilken sundhedsmæssig baggrund man har, når man køber probiotika.

#1: Solaray Multidophilus 24

Solaray Multidophilus 24 (30 mia. bakterier)

Solaray Multidophilus 24 indeholder hele 24 forskellige slags mælkesyrebakterier som igennem den daglige dosis på 2 kapsler, giver hele 30 milliarder levende bakterier. Dette produkt er særligt velegnet for dig som gerne vil forbedre din fordøjelse og sørge for at indtage alle de vigtigste mælkesyrebakterier.

Spar 16% i dag! >

Det særlige ved netop dette produkt er, at det er sammensat af 24 forskellige mælkesyrebakteriestammer, herunder de fem vigtigste som vi listede ovenfor. Da produktet er rig på stammer er det også rig på bakterier og med 30 milliarder forskelle tarmbakterier er dette et produkt, som alle kan bruge uanset om de har et godt helbred eller et dårligt helbred. Mange sportsfolk tager dette for at bevare og styrke deres sundhed. Men personer, der ønsker at kickstarte deres fordøjelse kan med god grund også bruge dette produkt.

#2 Pure Biotic til Kvinder

Pure Biotic til Kvinder (50 mia bakterier)

Pure Biotic er et probiotisk kosttilskud udviklet særligt til kvinder. Dette kosttilskud indeholder en blanding af hele 50 milliarder gavnlige bakterier, som fremmer en sund fordøjelse, et sundt underliv og genopretter gærbalancen der bidrager til at opretholde et sundt unrinvejssystem.

Pure Biotic forebygger på den måde effektivt mod en lang række ubehagelige lidelser som svampeinfektioner og blærebetændelse.

Bestil nu. >

Pure Biotic er et probiotisk kosttilskud udviklet særligt til kvinder. Dette kosttilskud indeholder en blanding af hele 50 milliarder gavnlige bakterier fra nogle af de vigtigste stammer herunder rhamnosus og acidophilus.

Det særlige ved dette produkt er at det både fremmer en sund fordøjelse samtidig med at det forebygger en lang række lidelser, som kvinder oftest påvirkes af såsom skedesvamp og urinvejfinsektioner. Pure Biotic fremmer derfor et sundt underliv, genopretter gærbalancen i tilfælde af infektioner og opretholder et sundt unrinvejssystem.

#3: Udo’s Choice Super Advanced Adult 55+

Udo’s Choice Super Advanced Adult 55+(34 mia bakte…

Udo’s Choice Super Advanced Adult 55+ er særligt designet til personer over 55 år. Dette produkt byder på en kraftfuld kombination af centrale mælkesyrebaktier som bidrager til at forbedre din fordøjelse hurtigt!

Bestil her. >

Dette produkt er særligt velegnet til personer over 55 år. Når vi bliver ældre mindskes vores stofskifte naturligt sammen med vores fordøjelse. Dette produkt indeholder hele 34 milliarder mælkesyrebakterier fra stammerne Lactobacillus casei, Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus acidophilus  m.fl, der alle medvirker til at øge din fordøjelsesevne og dermed også din forbrænding. På den måde kan du få mere energi i dagligdagen og modvirke hyppige mavelidelser såsom forstoppelse. 

#4: Solaray Multidophilus Cleanse 

Solaray Multidophilus Cleanse (12 mia bakterier)

Solaray Multidophilus Cleanse er probiotikatilskud med et højt indhold af levedygtige mælkesyrebakterier. Solaray Multidophilus Cleanse kombinerer mælkesyrebakterier med urter, for at give kroppen en effektiv udrensning på kun 5 dage.

Bestil her. >

Modsat Solaray Multidophilus 24 er dette produkt mere velegnet til personer, der ønsker at detoxe deres krop for giftstoffer. Dette kan gøres både som en del af en aktiv livsstil, men det kan også være en god ide efter et længere sygdomsforløb eller hvis man har levet usundt. Dette produkt indeholder til sammenligning 12 milliarder mælkesyrebakterier, hvilket også er højt. Men derudover så består det også af en række urter, som renser kroppen for affaldsstoffer på kun 5 dage. 

#5: Bioform Travel

Bioform Travel mod rejsediarre

Bifiform Travel er et særligt probiotika tilskud, der er udviklet til at modvirke og forebygge resjediarre. Dette produkt indeholder i alt 30 mia mælkesyrebakterier fra 5 udvalgte stammer. Dette produkt er særligt stærkt overfor baterier som ecoli. Produktet tages både forud for og under din ferie.

Bestil her. >

Bioform Travel er i forhold til de to øvrige produkter et noget kraftigere produkt. Bioform Travel indeholder 30 milliarder gavnlige bakterier som hovedsageligt består af stammerne Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium bifidum og bifidobacterium lactis, der sammen har en rigtig god forebyggende virkning på dårlig mave. Så hvis du ikke ønsker at få din kommende ferie ødelagt af den mad du spiser, er det dette produkt, du skal vælge! 

#6 Symbioflor+

Symbioflor+ (10 mia bakterier)

Symbioflor+ indeholder nøje udvalgte stammer af mælkesyrebakterier i form af Lactobacillus acidophilus og Bifidobacterium lactis som er helt afgørende for at opretholde en sund fordøjelse. 1 kapsel indeholder alene mere end 4 milliarder gavnlige tarmbakterier. Kan bruges af alle!

 

Bestil i dag. >

Symbioflor+ indeholder et bredspektret antal mælkesyrebakterier fra stammerne Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium lactis og Lactobacillus rhamnosus, som er tre af de vigtigste og mest fremtrædende stammer. Dette produkt kan bruges af alle og virker rigtigt effektivt for personer, der kan vil forbedre eller bevare en god fordøjelse.

#7: Semper D-dråber til børn

Semper D-dråber til børn

D-dræber er rig på D-vitamin og mælkesyrebakterier. Ved at give dit barn d-dråber kan du styrke dit barms tarmflora og hjælpe til at modvirke mavekneb. D-dråber fra Semper er nogle af de bedste og mest populære d-dråber på markedet.

Spar 10% i dag! >

D-dråber er rig på D-vitamin og det anbefales, at man giver sit barn d-dråber fra de er 2 uger gamle. D-dråber har også et rigt indhold af mælkesyrebakterier, som bidrager til at styrke dit barns fordøjelse. Børn fødes som udgangspunkt uden tarmflora og derfor kan d-dråber medvirke til at skabe en god grund-tarmflora, som dit barn vil få gavn af resten af livet. Derudover kan d-dråber også modvirke mavekneb og kolik hos små børn.

#8: Økologisk spirulina

Naturlig probiotika

Spirulina er en særlig blå-grøn alge fra Hawaii, der byder på en unik blanding af naturlig protein, ingen fedt, samt masser af vitaminer, mineraler og antoxidanter der bidrager til rense kroppen for gifte og tungmetaller. Spirulina kaldes derfor af forskere for naturens helt eget probiotika.

Spar 5% i dag! >

Det sidste produkt som vi bliver nødt til at inkludere er naturligt spirulina pulver. Spirulina er en blågrøn alge, der vokser i naturen. Det særlige ved disse spirulina, er at de har en helt unik næringsprofil samt at de indeholder kostfibre, store mængder proteiner, vitaminer og klorofyl. Klorofyl er det stof der giver planter deres grønne farve. Hos mennesker medvirker det til at rense kroppen for toxiner.

Sådan gavner mælkesyrebakterier kroppen

For at forstå hvordan mælkesyrebakterier gavner vores krop, er det vigtigt at forså deres funktion i forbindelse med vores fordøjelsesproces.

Kort sagt er mælkesyrebakterier en række forskellige bakterier, der kan omdanne mælkesukker til mælkesyre. Dette foregår via en gæringsproces, hvor disse mikroorganismer frigør energi som bakterierne bruger til at formere sig.

Mælkesyrebakterierne udgør en stor del af vores tarmflora, der overordnet sørger for, at vores krop kan fordøje den mad som vi spiser.

Derudover påvirker det også vores maves evne til at bekæmpe skadelige bakterier og er derfor tæt knyttet til vores immunforsvar.

Sidst men ikke mindst bidrager bakterierne til at vores krop kan optage de vitaminer og mineraler, der er i vores mad.

Mælkesyrebakterierne befinder sig derfor kort sagt hele tiden i en konstant kamp med de dårlige bakterier i vores tarmsystem.

De dårlige bakterier fylder ikke nødvendigvis meget i vores tarmflora, men hvis denne balance ændres, øger det sandsynligheden for at vores krop ikke kan bekæmpe bakterierne. Og så bliver vi syge.

Eksempler på skadelige bakterier kan være salmonellabakterien, og ikke mindst kolibakterier, som de fleste kender fra urene toiletter. Kolibakterier ses særligt hos mindre børn og kan øge sandsynligheden for at man får tynd mave.

Sådan påvirkes vores tarmbakterier

Tarmbakterierne i vores krop har en stor indflydelse på vores samlede sundhed. Årsagen til dette er, at 90% af alle sygdomme kan spores tilbage til vores mave-tarmsystem og 80% af vores immunsystem ligger i vores mave.

Bakterierne i vores tarme og deres sammensætning, er dog ikke statiske.

Mennesker fødes helt uden nogen tarmflora og den påvirkes derfor af flere forskellige faktorer herunder:

  • Hvordan vi bliver født
  • Hvilke omgivelser vi lever i
  • Hvilken kost vi spiser

Kort efter vores fødsel dannes der dog en såkaldt ’grundtarmflora’. Herefter kan denne grundtarmflora dog påvirkes af en række faktorer, herunder dem vi har listet ovenfor.

Her er særligt vores kost er en faktor, som forskere har bevist påvirker vores tarmflora markant.

Her har flere eksperimenter, hvor man har brugt testgrupper, der var placeret forskellige steder på jorden vist, at en kostændring alene på 14 dage, kan ændre bakteriesammensætningen i tarmene markant.

I takt med at vores tarmflora ændres, påvirkes vores immunforsvar også.

Hvis man indtager meget fedtrig mad med få kostfibre, som det er kendetegnet i mange vestlige lande, svækkes vores evne til at bekæmpe skadelige bakterier, fordi de stærke bakterier, som vi får fra maden, mindskes.

Det er blandt andet derfor at så mange forskere mener, at der er en vis sammenhæng imellem vores kost og det faktum, at så mange mennesker i den vestlige del af verden lider af irriteret tyktarm, da vores kost påvirker vores tarmfloras andel af stærke bakterier, hvilket gør at tarmene bliver inflammeret.

Naturlig probiotika

Selvom de fleste tager probiotika i form af kosttilskud, så findes der også i naturen en række planter, som indeholder store mængder probiotika.

To af de mest kendte planter, der indeholder store mængder probiotika er spirulina og chlorella.

Naturlig probiotika

Spirulina er en særlig blå-grøn alge fra Hawaii, der byder på en unik blanding af naturlig protein, ingen fedt, samt masser af vitaminer, mineraler og antoxidanter der bidrager til rense kroppen for gifte og tungmetaller. Spirulina kaldes derfor af forskere for naturens helt eget probiotika.

Spar 5% i dag! >

Begge disse planter er såkaldte blågrønne alger. Det særlige ved disse planter, er at de har en helt unik næringsprofil samt at de indeholder kostfibre, store mængder proteiner, vitaminer og klorofyl.

 

Klorofyl er det stof der giver planter deres grønne farve. Hos mennesker medvirker det til at rense kroppen for toxiner.

Tilsammen indeholder chlorella og spirulina alle de vitaminer og mineraler samt rigtig store dele proteiner og kostfibre, som vores fordøjelsessystem har brug for.

Disse produkter kan derfor med god grund tages som alternativ for mælkesyrebakterier. De har overordnet den helt samme virkning! Disse to planter kaldes netop på grund af deres særlige egenskaber for superfoods!

Probiotiske fødevarer

Udover at der findes probiotiske planter og alger så findes der helt naturligt også en lang række fødevarer som er probiotiske. Disse fødevarer har derfor også en gavnlig effekt på vores tarmflora.

Nogle af de mest velkendte probiotiske fødevarer inkluderer:

  • Rødvin
  • Mørk chokolade
  • Syltede agurker
  • Grønne oliven
  • Hytteost
  • Græsk yoghurt
  • Kimchi
  • Kefir
  • Sauerkraut
  • Tempeh

Ligesom ved mange andre fødevarer, så kan man dog ikke leve af en af disse alene.

At spise meget ost eller at drikke meget rødvin, kan også være skadeligt for kroppen, men i små mængder har det en lang række gavnlige effekter.

En madvare som sauerkraut har muligvis en gavnlig effekt på din tarmflora, men det kommer også til udtryk ved at du kan opleve at få ekstra luft i maven.

Ulempen ved kun at spise probiotiske fødevarer

Selvom der er mange fødevarer som er rige på gode tarmbakterier, så er der en særlig fordel ved alligevel at tage probiotikatilskud.

Den store fordel her er at med dine fødevarer får du kun nogle af de gode mælkesyrebakteirer, som din krop har brug for.

Som sagt består vores tarmflora af flere milliarder bakterier, og siden at vores kost bidrager til at ændre vores sammensætning, kan indtaget af visse fødevarer gøre, at du ikke får alle de gode bakterier, som du har brug for.

Når man indtager mælkesyrebakterier består langt de fleste produkter som sagt af flere milliarder bakterier og derfor er man på denne måde sikker på, at man får nok af de gode bakterier.

Derfor kan du dog roligt spise probiotiske fødevarer.

Sådan bør du bruge probiotika

Selvom at probiotika har mange gavnlige virkninger er det vigtigt at vide, hvordan man skal bruge dem som en del af sin daglige kost.

Her bør man overvejende bruge det som et forebyggende middel til at styrke sin sundhed. Ved løbende at indtage mælkesyrebakterier booster man som bekendt sit immunforsvar og renser løbende kroppen for en række skadelige bakterier. Mælkesyrebakterier er derfor hovedsageligt et middel til at forebygge eksempelvis diarre.

Derudover kan det også være en god ide at bruge probiotika til at genstarte sin mave, hvis man har været igennem en længere kur med antibiotika. Ved at tage probiotika efter en antibiotika kur, kan du være med til hurtigere at gendanne din tarmflora, og dermed bidrager du til at styrke dit immunforsvar igen.

Antibotika bruges til at bekæmpe skadelige bakterier, men siden det er så stærkt, så slår det også mange af dine gode bakterier ihjel.

Du skal ikke tage probiotika hvis…

Selvom probiotika har mange gode virkninger, så er der også nogle situationer, hvor du ikke bør indtage det.

Dette gælder særligt hvis man lider af ekstra nedsat immunforsvar eller andre alvorlige sygdomme. I disse tilfælde bør man konsultere sin læge inden man indtager ekstra probiotika.

Derudover bør man ikke supplere sin kost med ekstra mælkesyrebakterier, hvis man døjer med for lidt mavesyre.

Grunden til dette er, at uden tilstrækkelig mavesyre, kan kroppen ikke nedbryde disse bakterier og dermed kan de ikke sætte sig fast på tarmvæggene.

Hvis ikke vi kan nedbryde vores mad sendes der ikke beskeder ned igennem tarmsystemet om, at nu skal maden vi indtager bearbejdes, og det danner i sidste ende forstoppelse og dermed forrådnelsesbakterier som påvirker vores tarmflora.

Er der nogle bivirkninger ved at indtage ekstra mælkesyrebakterier?

Det korte svar er nej. Helt overordnet er der ikke nogle bivirkninger ved at supplere sin kost med ekstra mælkesyrebakterier.

Rigtigt mange mennesker gør det hver dag uden problemer og vores krop har som sagt brug for en optimal bakteriesammensætning. Og siden vores kost spiller så stor en rolle for mangfoldigheden i vores tarmbakterier, kan det at tage probiotika som sagt være dem mest effektive vej til at opnå en god fordøjelse og dermed også et stærk immunforsvar.

Vi ved stadig ikke alt om hvordan mælkesyrebakterier fungerer

Det er vigtigt at sige, at selvom, at lægevidenskaben ved, at der er en lang række sundhedsmæssigt gavnlige virkninger ved at indtage probiotika, så er der stadig brug for mere forskning inden for dette område. Årsagen til dette er, at menneskets tarmflora og immunsystem er uhyre kompliceret, og derfor er det et af de områder som der forskes rigtigt meget i, i disse år.

Årsagen til dette er, at man er overbevist om, at en større kortlægning af, hvordan bakteriesammensætningen i vores tarme påvirker vores sundhed, kan være det næste kvantespring for sundhedsforskningen.

Der er derfor god grund til at være optimistisk angående fremtiden.

Mælkesyrebakterier

Louise

mave-problemer.dk

4.89 19
Rating 4,89 / 19
4.89 19

Find mere information her

Sundhed.dk

Doc24.dk

 

Om skribenten

Louise er vores super-dygtige skribent inden for mavelidelser. Louise læser selv til medicin og har selv et indgående kendskab til en række af de mest udbredte mavelidelser herhjemme. Hendes mål er en dag at blive speciallæge inden for mave-tarmsygdomme.