Kolesterolsænkende kost

Hvad skal man spise når man har forhøjet kolesteroltal?

Hvad skal man spise når man har forhøjet kolesteroltal?

Forhøjet kolesterol er en tilstand som påvirker mere end 70% af danske voksne over 35 år.

Men på trods af det, er det langt fra alle der er klar over det – for der er ingen fysiske symptomer.

Heldigvis kan for højt kolesterol sænkes både via kostomlægninger og ikke mindst motion og medicin.

Man har derfor rigtig gode muligheder for både at sænke sit kolesteroltal ved at justere sine kostvaner, men man kan også tilpasse sine kostvaner til at forebygge og helt undgå det.

I denne artikel vil vi gennemgå nogle af de bedste samt nogle af de værste fødevarer du kan spise, hvis du har forhøjet kolesterol.

Til sidst giver vi jer også vores bedste bud på, hvilke kosttilskud du kan anvende, hvis du ønsker at styrke dit hjertekredsløb fremadrettet og forebygge hjerteproblemer!

Se de bedste kosttilskud til at sænke dit kolesteroltal og styrke dit hjerte her ⇓

Hvad er kolesterol og hvordan skal du forstå dit kolesteroltal?

Kolesterol er et naturligt forekommende fedtstof, der indgår i alle kroppens celler som understøtter en lang række af kroppens vigtigste funktioner. Kolesterol findes i vores blod og føres herfra rundt i hele kroppen.

Vores krop kan selv danne kolesterol, men vi får også en stor del via vores kost.

Hvis man har for meget kolesterol i blodet, kan det føre til åreforsnævring og blodpropper.

Overordnet opdeler man kolesteroltallet i to former for kolesterol:

  • LDL-kolesterol – Low density lipoprotein
  • HDL-kolesterol – high density lipoprotein

Hvad er LDL-kolesterol?

LDL-kolesterol kaldes i folkemunde for ’det lede kolesterol’, da det er dette kolesterol, der kan give anledning til fedtaflejringer i blodkarrene. Når fedt aflejres i blodkarrene, kan der føre til både blodpropper samt til at vigtige organer ikke får den blodforsyning som de har brug for.

Hvad er HDL-kolesterol?

HDL-kolesterol kaldes modsat for ’Det gode kolesterol’, da denne form for kolesterol medvirker til at sænke mængden af LDL-kolesterol i blodet. Denne form for kolesterol er derfor sund for dit helbred og derfor må man gerne have meget af denne form for kolesterol i blodet, da det modvirker åreforkalkning og dermed mindsker det risikoen for blodpropper.

Hvad er et normalt kolesteroltal?

Dit kolesteroltal er et udtryk for, hvor meget kolesterol du har i blodet. Dette kaldes også for totalkolesterol. Dit kolesteroltal opgøres i måleenheden Millimol per liter.

En mmol/liter er det samme som 90 mg/100 ml, eller 0,9 gram/liter.

Når man taler om totalkolesteroltallet inddeler man patienter i følgende niveauer:

  • Mindre end 5 mmol/L er et ønskeligt niveau
  • 5,0-6,4 mmol/L, let forhøjet kolesterol
  • 6,5-7,9 mmol/L, moderat forhøjet kolesterol
  • Højere end 8,0 mmol/L er udtalt forhøjet kolesterol

Hvis du har et samlet kolesteroltal på omkring 5 bør du overveje at justere din kost for at sænke det.

Reg’Activ Kolesterol

Reg’Activ Kolesterol er et kosttilskud, der indeholder en kombination af 4 aktive ingredienser i form af
Monakolin K, Vitamin E, Vitamin B6, V og Thiamin, der sammen bidrager til at sænke bibeholde et normalt niveau af kolesterol i blodet samt en normal hjertefunktion.

Køb i dag! >

Hvad skal man spise for at sænke sit kolesteroltal?

Overordnet kan du sænke dit kolesteroltal ved at tilføje følge komponenter til din kost:

  • Spis umættede fedtsyrer
  • Spis masser af fisk
  • Spis masser af fibre
  • Spis masser af frugt
  • Spis masser af fuldkorn
  • Spis masser af grøntsager

Nedenfor finder du en række af nogle af de bedste fødevarer, du kan spise, hvis du ønsker at sænke eller blot at holde hånd i hanke med dit kolesteroltal.

1: Grøntsager

Årsagen til at grøntsager kan medvirke til at sænke dit kolesteroltal er, at de er rige på de gode fedtsyrer, hvilket er de umættede fedtsyrer samt ikke mindst kalium, som er godt for dit hjertekredsløb. Kalium medvirker blandt andet til at forbedre dit blodtryk, hvilket mindsker risikoen for blodpropper, Nogle af de bedste grøntsager du kan spise inkluderer:

  • Tomater
  • Agurker
  • Peberfrugter

2: Nødder

Udover grøntsager, så er nødder også en rigtig god ting at spise, hvis du vil forbedre dit kolesterolniveau. Nødder er også rig på umættede fedtsyrer samt fibre, antioxidanter og omega 3 fedtsyrer, som understøtter et lavere kolesteroltal og et samlet set sundere hjerte. Nogle af de bedste nødder du kan overveje at spise et par gange om ugen er:

  • Mandler
  • Hasselnødder (Ikke i RitterSport)
  • Macadamianødder

3: Chaifrø og Hørfrø

En anden god ting at supplere sin kost med hvis man ønsker at indtage gode antioxidanter, fibre og sunde fedtsyrer er Chaifrø og Hørfrø. Chaifrø er i dag rigtigt populært fordi det er rig på både kostfibre, godt protein og ikke mindst magnesium som medvirker til at afstresse kroppen. Derudover er det nemt at få ind i sin kost, da man nemt kan bruge det til bagning. Sidst men ikke mindst er de glutenfrie.

4: Olivenolie

En fjerde ting, som du bør få ind i din madlavning og din kost, er olivenolie. Olivenolie er rig på gode fedtsyrer og ved at skifte smør og margerine ud med extra jomfruolie kan du lave et skifte fra den dårlige til den gode protein.

Det allerbedste du kan gøre, er at dog ikke nødvendigvis at stege din mad i olie, men i stedet at bruge det aktive i din mad. Her kan du eksempelvis skifte din sædvanlige dressing ud med jomfruolie, når du spiser salater – ligesom man gør i middelhavslandene.

5: Avocadoer

Selvom vi allerede har været omkring grøntsager, så fortjener avokadoen sin helt egen plads på vores liste over gode fødevarer, der sænker kolesteroltallet. Avokadoer er nemlig unikke i og med, at de udover gode fedtsyrer og fibre også er rige på vitamin E som forsinker hele den proces der gør, at der aflejres dårligt kolesterol i blodårerne.

Og sidste men ikke mindst så smager avokado bare rigtig godt!

Mos en moden avokado og spis det på brød

6: Laks og fede fisk

Animalsk kød er en af de mest udbredte kilder til dårligt kolesterol i kroppen. I stedet for at spise for eksempel oksekød eller svinekød anbefales det, at man spiser fed fisk. Her er laks særligt godt for hjertet og dit kolesterolniveau da det er rigt på det gode kolesterol smat omega 3 fedtsyrer som blandt andet hjælper dine blodårer til at slappe af, hvilket sænker dit blodtryk. Udover laks kan du også spise torsk og ikke mindst sardiner.

7: Glutenfri fuldkornsprodukter

En syvende ting vi vil anbefale dig at spise, er glutenfri fuldkornsprodukter. Glutenfrie fuldkornsprodukter er rige på kostfibre og antioxidanter og kun en smule fedt.

8: Grøn te

Et af de ældste tricks der har virket til at sænke ens kolesterolniveauer, er at indtage grøn te. Dette har været brugt i østen i lande som Japan og Kina i flere hundrede år. Grøn te indeholder polythenol som hjælper til at beskytte dine arterier. I Kina og Japan drikker mange imellem 10-12 kopper grønt te for at forebygge hjerteproblemer. I Japan har man altid haft stort fokus på hjerteproblemer og et sundt bryst har derfor altid været et meget vigtigt sunhedstegn som man har vægtet højt. Du behøver dog ikke at drikke så meget te, men overvej at drikke et par kopper om dagen for at styrke dit hjerte.

polythenol, beskytter aterierne, folk drikker 10-12 kopper i Kina og Japan af denne årsag.

9: Bønner

Bønner er også en rigtig god fødevare at indtage, da de virker antiinflamatiorisk samtidig med at de er en rigtig god kilde til fibre.

10: Gurkemeje

Når det kommer til kryderier så er gurkemeje et rigtigt godt valg hvis du vil passe på dit helbred og kolesteroltal. Gurkemeje er en antioxidant som beskytter hjertet og renser kroppen. I Indien har man altid indtaget gurkemeje og ingefær, da disse to madvarer er godt for hjertekredsløbet. Hjemmelavet indisk mad som Tiki Masalla kylling kan derfor være en rigtig god ret at spise, hvis du har fokus på dit kolesteroltal. Heri får du både løg, hvidløg, ingefær og gurkemeje.

Bare sørg for at kyllingen er økologisk.

11: Hvidløg

Som vi lige har fremhævet ovenfor, er hvidløg rigtigt godt at spise, hvis du ønsker at forbedre dit kolesteroltal. Hvidløg er særligt godt at spise fordi det indeholder stoffet Allicin, som medvirker til at bekæmpe LDL-kolesterol. Derudover er det rigtigt godt for dit immunforsvar.

Spis både hvidløg kogt og ikke mindst råt.

12: Sweet potatoes – søde kartofler

En sidste fødevare som er både velsmagende og godt for dit hjerte er søde kartofler. De er rige på fibre og så smager det godt. Spis det genre med lidt fedt.

Hvordan er det med æg og kolesterol?

Når man taler om æg og kolesterol, så har diskussionen altid været delt. Nogle siger, at æg er godt for kolesterolniveauerne og nogle siger, at det er noget af det værste man kan spise. Her er det vigtigt at sige, at det afhænger af, hvordan man spiser sine æg og hvilke æg man spiser.

Æg er rige på kolesterol og i gennemsnit indeholder det 200 milligram kolesterol. Men næsten det hele sidder i æggeblommen.

Hvis du vil spise æg skal du spise økologiske æg fordi de indeholder flere omega 3 fedtsyrer og har en bedre nærringsprofil. Derudover er det vigtigt hvordan du spiser dine æg. I realiteten er det bedste at spise sine æg rå. Det er dog ikke så lækkert så hvis du skal koge dem, så sørg for at spise blødkogte æg, så æggeblommen stadig er flydende. Det værste du kan gøre, er at stege dit æg eller lave det om til røræg. Når du gør dette, bliver kolesterol oxideret.

Du kan derfor roligt spise 1-2 æg om dagen uden at frygte for hjerteproblemer. Du skal også se på dit indtag af æg i et større perspektiv. Din samlede livsstil spiller en stor rolle her.

Hvad skal man ikke spise når man har forhøjet kolesteroltal?

Ligesom der er en række fødevarer, som man ved kan bidrage til at sænke sit kolesteroltal, så er der ikke så overraskende også en række fødevarer, som kan hæve dit kolesteroltal.

Her er der særligt tale om fødevarer, som er rige på mættede fedtsyrer. Det er disse fedtsyrer som bidrager til at øge dit LDL-kolesteroltal, som medvirker til at øge risikoen for blodpropper.

Nogle af de mest udbredte fødevarer som du skal undgå inkluderer:

  • Mælkeprodukter
  • Fastfood
  • Animalsk protein
  • Kager

Mælkeprodukter

Mælkeprodukter er nogle af de værste produkter du kan spise, hvis du har højt kolesteroltal. Mælkeprodukter som fløde og smør er rige på mættede fedtsyrer og medvirker derfor i høj grad til åreforkalkning.

Fastfood

En anden stor synder er fastfood. Fastfood er typisk rig på kød og er oftest friteret, hvilket selvsagt indeholder masser af fedt, hvilket ikke er godt for dit hjerte. Fødevarer som burgere, pizzaer og ikke mindst pommes fritter er nogle af de ting, som du bør skære ned på, hvis du vil passe godt på dit hjerte.

Animalsk protein

Vi har allerede nævnt at kød er dårligt ofr dit hjerte. Her er det særligt svinekød, oksekød og kylling i lidt mindre grad som er rige på dårligt fedt. Kylling er dog mere magert end de to andre, men som vi nævnte ovenfor, er det bedre at spise fed fisk, hvis du vil indtage kød, og passe på dit kolesteroltal.

Du kan også overveje at spise planteprotein som kommer fra eksempelvis spirulina.

Spirulina er en blågrøn alge som består af 60% protein. Dette kosttilskud er desuden rig på alle de vigtigste vitaminer og mineraler og kaldes derfor også for et af verdens kraftigste superfoods. Det er særligt populært blandt vegetarer, men også blandt personer, der ønsker at skære ned på mængden af animalsk protein i deres kost.

Kager (og slik)

En sidste ting, som du bør overveje at skære ned på, hvis du vil forbedre dine kolesterolniveauer, er kage. Kager er rige på smør, margarine og ikke mindst sukker, som alle er rige på dårligt fedt. Hvis du er meget glad for kage, kan du overveje at lave fedtfattige kager.

Hvilke kosttilskud kan hjælpe med at sænke dit kolesteroltal?

Udovover at justere din kost og dyrk mere motion, bør du også overveje at supplere din kost med ekstra kosttilskud. Vores hjerte-kredsløb er meget kompleks og det betyder at vores hjerte og vores kredsløbs sundhed påvirkes af mange forskellige faktorer, hvor kolesteroltallet kun er én faktor.

Nogle andre faktorer, der har indflydelse på dit hjertes sundhed inkluderer:

Mange danskere får eller har i løbet deres liv problemer med et eller flere af disse ting.

Hvis du gerne vil forebygge dårligt hjerte og dermed hjertekarsygdomme helt overordnet, vil vi anbefale dig at tage et kosttilskud som er Reg’Activ Kolesterol.

Reg’Activ Kolesterol er et naturlægemiddel der hjælper til at forebygge hjerteproblemer.

Reg’Activ Kolesterol

Reg’Activ Kolesterol er et kosttilskud, der indeholder en kombination af 4 aktive ingredienser i form af
Monakolin K, Vitamin E, Vitamin B6, V og Thiamin, der sammen bidrager til at sænke bibeholde et normalt niveau af kolesterol i blodet samt en normal hjertefunktion.

Køb i dag! >

Reg’Activ Kolesterol er rig på monacolin K, som er et naturligt stof der findes i blandt andet rød gærris og svampe, som medvirker til at sænke ens kolesteroltal. Derudover indeholder det thiamin, som bidrager til et almindeligt energistofskifte i cellerne som påvirker vores hjerterytme positivt.

Hvad kan du gøre for at kontrollere dit kolesteroltal?

Udover at omlægge dine kostvaner, bør du også holde løbende øje med dit kolesteroltal. Du kan ikke blot omlægge din kost og lade som ingenting.

Heldigvis er det ret nemt at holde øje med sit kolesteroltal.

Det kan du gøre med en kolesterolmåler.

Ligesom personer der lider af for højt blodtryk jævnligt, måler deres blodtryk med en blodtryksmåler, er det klogt at måle sit kolesteroltal med jævne mellemrum.

I sidste ende er det den bedste løsning hvis du vil vide, om du er på rette vej.

Vores genetik er som sagt forskellig og spiller en stor rolle for vores kolesteroltal, så derfor er det meget forskelligt hvor stor en indsats der skal til, hvis man vil sænke sit kolesterolniveau. Nogle kan komme langt med enkelte kostomlægninger imens andre vil få brug for medicin eller naturlægemidler til at komme på rette vej.

Lidt længere neden i artiklen viser vi dig nogle af de bedste kosttilskud du kan bruge hvis kostomlægninger ikke er nok.

Men først skal du lige vide, hvordan du kan måle dit kolesteroltal derhjemme.

Sådan måler du dit kolesteroltal

Når du køber en kolesterolmåler, inkluderer din pakke altid en fingerprikker og kolesteroltests. Først indstiller du din kolesterolmåler, så du får opgivet dit kolesteroltal i måleenheden mmol/L som angiver dit kolesteroltal. Herefter bruger du fingerprikkeren til at lave et lille hul i din finger.

Dette fungerer på samme måde som hvis du vil undersøge dit blodsukker som diabetiker.

Det gør ikke ondt og efter du har prikket dig selv, kan du presse en dråbe blod ud på din kolesteroltest.

Herefter sætter du kolesteroltesten op i kolesterolmåleren og herefter vil du inden for 60 sekunder få vist dit kolesteroltal.

Hele denne proces tager ikke mere end 1-2 minutter, når du har gjort det et par gange, og det bliver derfor nemt for dig løbende at holde øje med dit kolesteroltal.

De fleste kolesterolmåler kan udover at måle dit kolesteroltal også måle både dit blodsukker og dine triglycerider.

Hvornår skal jeg gå til lægen?

Hvis du er fyldt over 40 år, bør du gå til læge med jævne mellemrum. Det kan aldrig skade at gå til læge og livsstilssygdomme som forhøjet blodtryk og forhøjet kolesterol har ingen synlige symptomer og derfor er det vigtigt, at man har en løbende dialog med sin læge. Derudover bør du overveje at tale med din læge tidligt, hvis din familie har anlæg for hjerteproblemer, eller hvis du er overvægtig.

Din læge kan hurtigt undersøge dig og ved at gøre dette, kan du hjælpe dig selv med at undgå at skulle gennemgå et længere behandlingsforløb.

Kolesterolsænkende kost

Jonas Hansen

mave-problemer.dk

4.89 18

Denne artikel er godkendt af Henriette Asmussen. (Specialesygeplejeske, Aarhus Universitetshospital)

Rating 4,89 / 18
4.89 18

Find mere information her

Webmd.com

Hjerteforeningen.dk

Om skribenten

Jonas er vores ekspert når det kommer til kost og motion. Jonas studerer til dagligt folskesundhedvidenskab i Aalborg og har en stor passion for ernæring og sundhed, hvilket tydeligt ses i hans artikler. Jonas’ ambition er en dag at arbejde som ernæringsekspert med fokus på idrætsudøvere.