Kolesteroltallet

Kolesteroltallet

Selvom kolesterol er en naturligt forekommende organisme i vores krop, så kan det have store konsekvenser at have et for højt kolesteroltal. Forhøjet kolesteroltal bidrager til at øge risikoen for blandt andet blodpropper, som er en af de hyppigste dødsårsager herhjemme. Ifølge hjerteforeningen døjer 70% af alle voksne danskere med problemer med kolesteroltallet og hjerte-kredsløbet helt overordnet.

I denne artikel guider vi dig til, hvordan du kan holde øje med, og sænke dit kolesteroltal.

Hvad er kolesterol?

Kolesterol er et naturligt forekommende fedtstof, der indgår i alle kroppens celler som understøtter en lang række af kroppens vigtigste funktioner.

Vores krop skal blandt andet bruge kolesterol i forbindelse med udviklingen af hormoner, til at danne vitamin og ikke mindst galde, som er afgørende for vores fordøjelse.

Sidst men ikke mindst ved man også, at kolesterol påvirker vores hjernes funktion. At have et sundt kolesteroltal kan derfor have stor indflydelse på din krops kognitive funktioner.

Kolesterol produceres naturligt i leveren. og findes i vores blod herfra det føres rundt i hele kroppen.

Selvom vores krop selv danner en vis mængde kolesterol, så vi får også en stor del via vores kost.

Hvis man har for meget kolesterol i blodet, kan det føre til åreforsnævring og særligt blodpropper.

Blodpropper opstår ofte fordi personer har for meget kolesterol i kroppen, hvilket et forhøjet blodtryk, kan medvirke til at rive løs, hvorefter der passerer ud i de mindste blodårer, hvor det sætter sig fast.

Hvis man gerne vil undgå at døje med hjertekarproblemer og blodpropper er det afgørende, at man holder øje med både sit blodtryk og ikke mindst sit kolesteroltal.

Reg’Activ Kolesterol

Reg’Activ Kolesterol er et kosttilskud, der indeholder en kombination af 4 aktive ingredienser i form af
Monakolin K, Vitamin E, Vitamin B6, V og Thiamin, der sammen bidrager til at sænke bibeholde et normalt niveau af kolesterol i blodet samt en normal hjertefunktion.

Køb i dag! >

Typer af kolesterol

Overordnet findes der 5 typer af kolesterol:

  • Totalkolesterol
  • HDL-kolesterol – high density lipoprotein
  • LDL-kolesterol – Low density lipoprotein
  • VLD-kolesterol – Very-low-density cholesterol
  • Triglycerider

Totalkolesterol:

Totalkolesterol er et begreb, man bruger til at beskrive den samlede mængde kolesterol i kroppen. Det er også ud fra dit totalkolesterol, at man fastsætter dit samlede kolesteroltal. Men når man taler om kolesterol, fylder henholdsvis HDL-kolesterol og LDL-kolesterol mest.

HDL-kolesterol

HDL-kolesterol kaldes i det daglige for ’Det gode kolesterol’. HDL-kolesterol da denne form for kolesterol medvirker til at sænke mængden af LDL-kolesterol i blodet, der kan give kalkaflejringer i blodårerne.

HDL-kolesterol medvirker til at transportere det dårlige kolesterol tilbage til leveren, hvor det udskydes fra kroppen.

Denne form for kolesterol er derfor sund for dit helbred og derfor må man gerne have meget af denne form for kolesterol i blodet, da det modvirker åreforkalkning og dermed mindsker det risikoen for blodpropper.

LDL-kolesterol

LDL-kolesterol kaldes modsat for ’Det lede kolesterol’. Årsagen til dette er at LDL-kolesterol, kan give anledning til fedtaflejringer i blodkarrene. Der er når fedt aflejres i blodkarrene, at risikoen for blodpropper øges. Derudover stiger risikoen også for slagtilfælde, og sidst men ikke mindst kan det have en negativ indvirkning på din krops blodomløb. I disse tilfælde ser man ofte, at en person med et højt indhold af kolesterol i kroppen ikke får blod nok til sine vigtigste organer.

VLD-kolesterol

VLD-kolesterol er en særlig form for kolesterol som er meget svær at måle. Af denne årsag estimeres denne oftest og betegnes ikke som en vigtig parameter, når man arbejder med personer med forhøjet kolesterolniveauer.

Triglycerider

Tryglycerider er en særlig form for usundt kolesterol, der typisk findes i alkohol samt slik og andre søde sager. Niveauet af triglycerider skal være under 1,7 mmol/l hos raske mennesker.

Hvad skal mit kolesteroltal ligge på?

Det ideelle kolesteroltal er forskellig fra person til person, og påvirkes også af ens samlede sundhedstilstand. Dog siger man som udgangspunkt at ens samlede kolesteroltal, totalkolesterollet, skal være under 5,2 mmol/l. Dette betegnes som normalværdierne for ens kolesterolniveau.

Hvis man har et kolesteroltal imellem 5,2 eller 6,2 mmol/l er det på grænsen til at være for højt. Her bør man være opmærksom og overveje at tilpasse sin kost samt at måle sit kolesteroltal jævnligt.

Hvis man har fået konstateret et kolesteroltal, der er højere end 6,2 mmol/l, så har man for et for højt kolesteroltal og bør gennemgå behandling. Her kan man igen vælge at tilpasse sin kost eller at tage kolesterolsænkende medicin.

Vi vil gennemgå alle disse behandlingsmuligheder længere nede i artiklen.

Normalværdier for LDL og HDL-kolesterol og triglycerider

Selvom det er vigtigt at holde øje med sit samlede kolesteroltal, så skal man også være opmærksom på de individuelle niveauer for henholdsvis det dårlige og det gode kolesterol i form af LDL og HDL-kolesterol. Ligesom dit samlede kolesteroltal har et såkaldt normalt niveau, gælder det også for dit LDL- og HDL- kolesteroltal.

Som sagt siger man at mængden af LDL-kolesterol skal være så lavt som muligt. Et ideelt niveau betegnes her som værende imellem 2,6-3,3 mmol/l.

Dog bør dette være endnu lavere hvis man har høj eller særlig høj risiko for at udvikle hjertekarsygdomme. For denne type af personer anbefales det, at man forsøger at opnå et LDL-kolesteroltal imellem 1,8-2.6 mmol/l.

På den anden side, bør man efterstræbe at have et relativt højt indhold af HDL-kolesterol i blodet. Her betegnes et niveau på over 1,03-1,55 mmol/l, som værende inddelt. Dog er det allerbedst at have et HDL-kolesteroltal på over 1,55 mmol/l.

I forhold til indeholder af triglycerider i blodet, så gælder den samme tommelfingerregel, som ved LDL-kolesterol: jo lavere indhold, jo bedre. Her bør indholdet være under 1,7 mmol/l. Et indhold af triglycerider på 2,2 betegnes som værende på grænsen til at være for højt.

Vi har samlet alle normalværdier i grafen neden for. Du er velkommen til at kopiere og printe den ud til hjemmebrug.

Kolesteroltallet Totalkolesterol LDL-kolesterol

(Det dårlige) ↓

HDL-kolesterol (Det gode) ↑ Triglycerider
Ideelt niveau Under 5,2 mmol/l Imellem 2,6-3,3 mmol/l Over 1,55 mmol/l Under 1,7 mmol/l
For højt niveau Over 6,2 mmol/l Imellem 4,1-4,9 mmol/l Under 1,03 mmol/l Imellem 2,3-5,6 mmol/l

Hvad påvirker kolesteroltallet?

Ligesom vores blodtryk, så er vores kolesteroltal noget som man skal holde et vågent øje med.

Derfor er det vigtigt at vide, hvad der påvirker vores kolesteroltal.

Her er det særligt vigtigt at være meget opmærksom på sin livsstil.

Overordnet påvirkes vores kolesteroltal af følgende faktorer

  • Genetik
  • Madvaner
  • Motionsvaner
  • Rygning

Genetik og kolesterol i blodet

Den første ting, som er afgørende for, om man har for højt, for lavt eller et almindeligt kolesteroltal, er vores genetik. Ligesom det er tilfældet med mange andre livsstilssygdomme, så er der mange, der er i risikogruppen for at udvikle for høje kolesterolniveauer. Siden for højt kolesterol ikke kommer til udtryk i form af fysiske symptomer, er det vigtigt at vide, om man har anlæg for at udvikle denne sygdom. Hvis din mor eller far har haft for højt kolesterol, bør du også overveje at få lavet en kolesterolmåling.

Madvaners indflydelse på kolesterolniveauet

Den næste faktor, der har stor betydning for vores kolesterolniveau, er vores livsstil. I dag er der bred enighed om at hjerte- og maveproblemer i den vestlige verden i høj grad hænger sammen med den kost vi spiser. Overordnet er problemet at vi spiser for mange forarbejdede fødevarer, for fed mad samt at vi drikker for meget alkohol. I modsætning til vores genetik, er vores livsstil dog noget, som man kan ændre hurtigt og effektivt.

Længere nede i artiklen guider vi jer til nogle af de bedste og værste fødevarer man kan spise, hvis man har problemer med kolesteroltallet.

Motions betydning for kolesterolniveauet

En tredje ting, som har afgørende indflydelse på vores kolesteroltal, er vores motionsvaner. Ved at dyrke let motion i 30-60 minutter om dagen, kan man øge mængden af den gode HDL-kolesterol i kroppen. Derudover ved vi også at det at dyrke mere motion har en positiv indvirkning på ens blodtryk og tarmsystem.

Rygnings betydning for dit hjerte

En sidste ting, som har betydning for dit hjertes snuhed, og dermed også dit kolesteroltal, er rygning. Personer der ryger har ofte et højere kolesteroltal og har også større risiko for at udvikle åreforkalkning og blodpropper. At holde op med at ryge, er derfor noget af det bedste man kan gøre af hensyn til sit hjertes sundhed.

Hvordan sænker jeg mit kolesteroltal?

Ifølge Hjerteforeningen døjer 70% af alle voksne danskere med problemer med for højt kolesteroltal og derfor er der ikke så overraskende mange, der bør overveje at få sænket deres kolesteroltal. Her er der heldigvis mange muligheder man kan benytte sig af. Man kan således både sænke sit kolesteroltal naturligt samt ved hjælp af medicin.

Overordnet er der fem løsninger du bør overveje hvis du ønsker at sænke dit kolesteroltal herunder:

  • At omlægge dine kostvaner
  • At bruge kosttilskud til at balancere din kost
  • At tage kolesterolsænkende medicin
  • At dyrke mere motion
  • At holde op med at ryge

Spis kolesterolsænkende kost

I langt de fleste tilfælde vil en læges første anbefaling til personer med for højt kolesteroltal være at give dem en kostplan. Årsagen til dette er, at kostomlægninger hurtigt og effektivt kan medvirke til at sænke dit kolesteroltal naturligt. Vi får som sagt en rigtig stor del af vores kolesterol, navnlig det dårlige LDL-kolesterol fra vores kost. Ved at minimere mængden af dårligt kolesterol kan du hurtigt få et kolesteroltal i balance.

Hvis du gerne vil sænke dit kolesteroltal på denne måde, bør du særligt inkorporere følgende fødevarer ind i din kost:

  • Grøntsager
  • Laks
  • Grøn te
  • Olivenolie
  • Hvidløg

På den anden side bør du sørge for at skære ned på mængden af mælkeprodukter, fastfood, animalsk protein og ikke mindst kager og slik, hvis du ønsker at sænke dit kolesteroltal. Vi har skrevet en uddybende artikel om netop dette emne. Du kan finde mange flere gode kostråd på denne side.

Brug naturmedicin og kosttilskud til at fremme et lavere kolesteroltal

Udover at tilpasse sin kost, så kan man også vælge at supplere din kost med naturmedicin eller kosttilskud. Der findes i dag en lang række effektive naturlægemidler som kan have en stor indvirkning på dit kolesteroltal. Grøn te som vi nævnte ovenfor, er således et ældgammelt naturlægemiddel, som man har anvendt i Asien igennem flere tusinde år til at sikre et sundt hjerte. Du kan således også finde masser af kosttilskud herhjemme, som kan hjælpe til at regulere og sænke dit kolesteroltal.

Et af dem er kosttilskudet Reg’Activ Kolesterol. Det særlige ved dette kosttilskud er at det indeholder det aktive ingrediens Monakolin K fra røde gærris, som har været anvendt i Asien i mange tusinde år til at sikre et sundt hjerte samt et lavt niveau af kolesterol i blodet. Derudover indeholder det blandt andet Vitamin E, der bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress, samt
Thiamin, der er rig på Vitamin B1, bidrager til en normal hjertefunktion.

Reg’Activ Kolesterol

Reg’Activ Kolesterol er et kosttilskud, der indeholder en kombination af 4 aktive ingredienser i form af
Monakolin K, Vitamin E, Vitamin B6, V og Thiamin, der sammen bidrager til at sænke bibeholde et normalt niveau af kolesterol i blodet samt en normal hjertefunktion.

Køb i dag! >

Derudover kan du også anvende kosttilskud der indeholder loppefrøskaller. Her er HUSK et meget populært valg.

HUSK loppefrøskaller virker både mod fordøjelsesbesvær såsom ved forstoppelse, irriteret tyktarm og diarre samt ved forhøjet kolesterol. Årsagen til at HUSK er så effektivt ved forhøjet kolesteroltal er, at det indeholder store mængder af gavnlige kostfibre, som er afgørende for at sænke kolesteroltallet.

Brug kolesterolsænkende medicin til at sænke kolesteroltallet

I tilfælde hvor en person har et meget højt kolesteroltal, eller har høj risiko for at udvikle hjertekarsygdomme, kan læger ordinere decideret blodtrykssænkende medicin. Ligesom naturlægemidlerne har kolesterolsænkende medicin den virkning at det hæmmer kroppens egen produktion af kolesterol.

Denne type medicin skal selvsagt ordineres af din egen læge.

Dyrk mere motion for at øge dit vægttab

En tredje ting som du kan gøre for at sænke dit kolesteroltal, er at dyrke mere motion. Ved at dyrke mere motion, samt ved at tabe dig, hvis du er overvægtig, kan du påvirke balance af kolesterol i kroppen. Fysisk træning øger nemlig mængden af HDL-kolesterol imens det sænker mængden af LDL-kolesterol.

Hold op med at ryge

En sidste ting som vi vil anbefale dig at gøre, hvis du har problemer med dine kolesterolniveauer, er at holde op med at ryge. Rygning er meget skadeligt for dit kredsløb og øger sandsynligheden for hjerteraksygdomme og særligt blodpropper markant. Rygning påvirker dit kolesteroltal ved drastisk at øge mængden af LDL-kolesterol imens det mindsker HDL-kolesterolet. Det øger også triglyceridniveauerne i blodet. Dette skyldes i høj grad de kemiske egenskaber af ingredienserne i de fleste cigaretter, herunder særligt nikotin.

Jo før du lægger cigaretterne på hylden jo bedre er det for dit hjerte.

Mål dit kolesteroltal jævnligt

Udover at tilpasse sin kost samt at dyrke motion vil vi altid anbefale jer, at måle jeres kolesteroltal jævnligt. Dette kan både gøres hos lægen og på apoteket, samt derhjemme. Mange danskere har i dag en blodtryksmåler derhjemme og mange bør også have en kolesterolmåler derhjemme.

Med en kolesterolmåler kan du hurtigt tage en hurtig blodprøve som du kan få analyseret på under 1 minut.

Når du køber en kolesterolmåler, inkluderer din pakke altid en fingerprikker og kolesteroltests.

Først indstiller du din kolesterolmåler, så du får opgivet dit kolesteroltal i måleenheden mmol/L som angiver dit kolesteroltal. Herefter bruger du fingerprikkeren til at lave et lille hul i din finger.

Dette fungerer på samme måde som hvis du vil undersøge dit blodsukker som diabetiker.

Det gør ikke ondt og efter du har prikket dig selv, kan du presse en dråbe blod ud på din kolesteroltest.

Herefter sætter du kolesteroltesten op i kolesterolmåleren og herefter vil du inden for 1 minut få vist dit kolesteroltal.

Hele denne proces tager ikke mere end 1-2 minutter, når du har gjort det et par gange, og det bliver derfor nemt for dig løbende at holde øje med dit kolesteroltal.

De fleste kolesterolmåler kan udover at måle dit kolesteroltal også måle både dit blodsukker og dine triglyceridniveauer.

Hvornår skal jeg gå til lægen?

Hvis du er fyldt over 40 år, bør du gå til læge med jævne mellemrum. Det kan aldrig skade at gå til læge og livsstilssygdomme som forhøjet blodtryk og forhøjet kolesterol har ingen synlige symptomer og derfor er det vigtigt, at man har en løbende dialog med sin læge. Derudover bør du overveje at tale med din læge tidligt, hvis din familie har anlæg for hjerteproblemer, eller hvis du er overvægtig.

Din læge kan hurtigt undersøge dig og ved at gøre dette, kan du hjælpe dig selv med at undgå at skulle gennemgå et længere behandlingsforløb.

Jonas Hansen

mave-problemer.dk

4.86 21

Denne artikel er godkendt af Henriette Asmussen. (Specialesygeplejeske, Aarhus Universitetshospital)

Rating 4,86 / 21
4.86 21

Find mere information her

Hjerteforeningen.dk

Draxe.com

Om skribenten

Jonas er vores ekspert når det kommer til kost og motion. Jonas studerer til dagligt folskesundhedvidenskab i Aalborg og har en stor passion for ernæring og sundhed, hvilket tydeligt ses i hans artikler. Jonas’ ambition er en dag at arbejde som ernæringsekspert med fokus på idrætsudøvere.