Immunforsvaret

Immunforsvaret

Immunforsvaret er vores krops værn imod både infektioner og sygdomme. Uden et immunforsvar, ville vi blive syge hele tiden. 80% af vores immunforsvar befinder sig imidlertid i vores mave, og derfor er det afgørende at man har en sund og velfungerende fordøjelse, hvis man vil undgå sygdom.

I dette indlæg forklarer vi jer på simpelt dansk, hvordan immunforsvaret fungerer samt hvordan du kan styrke dit immunforsvar og minimere antallet af sygedage hurtigt og effektivt.

Gå direkte til vores bedste tips til at styrke immunforsvaret⇓

Hvordan fungerer vores immunforsvar?

Immunforsvaret er koppens primære forsvar imod skadelige bakterier, vira svampe og parasitter. Selve immunforsvaret består af tonsvis af millioner af hvide blodlegemer der hver især kan genkende én bestemt form for fremmede celler, hvilket kan være en bestemt virus.

Når en fremmed celle kommer ind i kroppen, vil de hvide blodlegemer angribe og forsøge at dræbe de fremmede celler for at beskytte din krop.

Vores immunforsvar har så at sige en hukommelse, som automatisk ’husker’ hvilke fremmede bakterier din krop har været udsat for tidligere. Hvis en bestemt bakterie vender tilbage, vil dit immunforsvar automatisk udskille de rette antistoffer, så bakterien slås ihjel.

Denne proces ses særligt ved vaccinationer. Ved vaccineringer sprøjter man bevidst en bestemt bakterie ind i kroppen ofr at få dit immunforsvar til at danne de rette antistoffer.

Immunforsvaret kan overordnet inddeles i to underkategorier:

Det medfødte immunforsvar

Det indfødte immunforsvar kan yderligere deles op i en ydre og en indre dimension.

Det medfødte immunforsvars ydre dele inkluderer blandt andet vores hud, hvilket er vores primære forsvar imod infektioner. Vores hud fungerer bogstaveligt talt som en mur imod bakterier.

Derudover er vores tarmflora en stor del af vores medfødte immunforsvar. Vores tarmflora bidrager til at regulere vores fordøjelse hvilket inkluderer at støtte vores immunforsvars kamp imod skadelige bakterier. Derudover hjælper vores tarmflora vores krop med at optage næringen fra den mad vi spiser.

Tarmfloraen er unik fra person til person siden vi får hovedparten af vores tarmflora, hvilket vi dermed selv kan regulere. Dette vender vi tilbage til senere i artiklen.

Vores indre medfødte immunforsvar består på den anden side af en lang række forskellige celletyper og proteiner som udfører specialiserede opgaver for at beskytte vores krop.

Disse celletyper er mange. De mest fremtrædende celler inkluderer:

Æde-celler: Disse kaldes også for Makrofager. Deres opgave er at identificere mikroorganismer med sine receptorer og indleder det akutte inflammatoriske respons i forhold til infektioner.

NK celler: Disse kaldes også dræberceller. Det særlige ved dem er, at de kan mærke om en celle er inficeret med virus og efterfølgende slå cellen ihjel.

Neutrofile granulocytter: Disse celler er kortlevede fagocytter, der er de første celler som når frem til et infektionssted. Disse celler slår mikroorganismer ihjel ved fagocytose. Disse celler kommer til udtryk som pus i et sår.

Dendritceller: Disse celler optager mikroorganismer, nedbryder dem, migrerer til den lokale lymfeknude og præsenterer antigen til T-celle og indleder dermed T-celle responset.

Det adaptive immunforsvar

Det adaptive immunforsvar er til stede ved fødslen, forskellen mellem det og det medfødte er, at det kan tilpasse sig, det adapterer til de mikroorganismer der angriber kroppen. Det betyder kort sagt, at det er her at immunforsvarets hukommelse har hjemme.

De vigtigste celler i det adaptive immunforsvar inkluderer

T-celler: Disse celler står overordnet for at dræbe eller at assistere med at nedbryde skadelige infektioner. T-cellerne er de celler der primært står for at nedbryde celler som viser tegn på mutationer, der kan lede til kræft. De vigtigste T-celler kaldes for henholdsvis CD8+ celler samt CD4+ celler som kaldes T-hjælpeceller.

B-celler: Disse celler inkluderer blandt andet hukommelsescellerne som vi har omtalt. Disse forkortes BCm-cceller. Derudover findes der såkaldte plasmaceller, forkortet BCp, og deres funktion er at producere de nødvendige antistoffer der skal til for at bekæmpe en række infektioner.

Sådan styrker du dit immunforsvar hurtigt!

Som vi har forklaret, så er det afgørende at opretholde et stærk immunforsvar af hensyn til din sundhed og dermed også din trivsel. Men siden folks immunforsvar er vidt forskellige, er der mange måder man kan opnå dette på. Hvilken metode, der passer bedste til dig, afhænger derfor af dit nuværende sundhedsmæssige udgangspunkt.

Overordnet kan du dog styke dit immunofrsvar på følgende måder:

  • Ved at spise rigtigt
  • Ved at dyrke motion
  • Ved at undgå stress

Nedenfor finder du alle vores bedste tips til at booste dit immunforsvar i løbet af kort tid.

1: Spis probiotiske fødevarer

Det første du bør gøre, hvis du vil styrke dit immunforsvar, er at spise flere probiotiske fødevarer.

Probiotiske fødevarer er naturligt rige på probiotika og bidrager derfor til at styrke din tarmflora, hvilket som tidligere forklaret er en stor del af vores immunforsvar.

Vores tarmflora påvirkes i høj grad af vores kostvaner og derfor er det klogt at indtage store mængder probiotika, så kroppen får tilført flere gode bakterier, som kan bekæmpe infektioner og understøtte din fordøjelse.

Typiske fødevarer der har et højt indhold af probiotika inkluderer:

  • Mørk chokolade
  • Syltede agurker
  • Grønne oliven
  • Hytteost

Hvis du vil læse mere om probiotiske fødevarer, bør du kigge på denne side ⇐.

2: Suppler din kost med probiotika tilskud

Udover at spise probiotiske fødevarer bør du også overveje at tage ekstra probiotika tilskud.

Årsagen til, at der ikke er nok at spise probiotiske fødevarer er, at alle som sagt har en unik tarmflora og derfor kan din kostsammensætning betyde, at du ikke får alle de gavnlige bakterier, som din krop har brug for.

Når du vælger et probiotika tilskud så bør det have et højt indhold af mælkesyrebakterier – det vil sige over 5 mia bakterier – og derudover bør tilskudet indeholde alle de vigtigste mælkesyrebakteriestammer.

Vi anbefaler selv Solaray Multidophilus 24.

Det gode ved netop dette tilskud er, at det indeholder hele 24 forskellige slags mælkesyrebakterier, som igennem den daglige dosis på 2 kapsler, giver hele 30 milliarder levende bakterier, hvoraf der er bakterier fra alle de vigtigste stammer.

Solaray Multidophilus 24 (Mest populære)

Solaray Multidophilus 24 indeholder hele 24 af de vigtigste mælkesyrebakteriestammer som igennem den daglige dosis på 2 kapsler, giver hele 30 milliarder gavnlige tarmbakterier. Dette produkt er særligt velegnet for dig som gerne vil forbedre din tarmflora og sørge for at indtage alle de vigtigste mælkesyrebakterier og understøtte et godt immunforsvar og en sund fordøjelse.

Spar 16% i dag! >

Hvis du vil have mere inspiration til at finde gode probiotika tilskud, kan du se vores probiotika test her ⇐.

3: Sørg for at tage dine vitaminer

Du har sikkert hørt det før, men det er virkelig vittigt, at du husker at tage dine vitaminer.

Vitaminer fungerer ligesom vores mad som kroppens byggesten. Alle vitaminer spiller en rolle for at regulere vores immunforsvar, men der er særligt nogle typer af vitaminer, som har en rigtig stor indflydelse. Disse inkluderer særligt Vitamin C og Vitamin D3.

C-vitamin er blandet andet nødvendigt for dannelsen af en af de 20 aminosyrer, kroppen bruger til at opbygge protein. Hvis man lider af enten jern eller c-vitamin mangel heles ens sår eksempelvis langsommere.

Vitamin D3 på den anden side er vigtig for kroppens knogler og muskler.

Jo mere D3-vitamin du har i kroppen, jo bedre er du til at optage og omsætte den vigtige kalk til knoglerne. Mangler du derimod D3-vitamin, øges risikoen for knogleskørhed, ligesom du kan få svagere muskler og opleve muskelsmerter. I dagligdagen modtager vi særligt D3-vitamin fra solen, hvorfor det er vigtigt at sørge for at komme udenfor.

Hvis du ønsker at styrke dit immunforsvar, anbefaler vi naturlægemidlet Optimum.

Optimum indeholder både C-vitamin samt ikke mindst de aktive stoffer fra hyldebær, som er vigtige for immunforsvarets normale funktion. Hyldebær har været brugt til at styrke immunforsvarret i mere end 1000 år i Østen. 

Derudover indeholder Optimun planten Andrographis, der støtter den naturlige modstandskraft – især i de øvre luftveje.

Alt i alt har man med dette kosttilskud de bedste forudsætning for at styrke sit immunforsvar, særligt om vinteren!

4: Undgå fede og sukkerholdige fødevarer

Vi har allerede sagt, at du bør spise probiotiske fødevarer, hvis du ønsker at styrke dit immunforsvar. Men det er faktisk ligeså vigtigt at sige, hvad du ikke bør spise.

Og det gælder særligt fede og sukkerholdige fødevarer.

Grunden til at du skal undgå disse fødevarer, er at den mad vi spiser, påvirker vores tarmflora og særligt fed og sukkerholdig mad, svækker tarmfloraen.

Man siger derfor at det første man bør lægge på hylden, hvis man kan mærke at man bliver sløj, er slik og søde sager, der har et højt indhold af sukker.

Det er også af denne årsag at særligt personer som lever usundt og er overvægtige ofte, har flere sygedage end personer, der spiser sundt og varieret.

5: Drik rigeligt med væske

Ligesom mad er afgørende for vores krop, så gælder det samme for væske.

Hvis du ikke får nok væske får kroppen ikke nok byggesten til at holde dig hydreret. Du bør derfor altid holde øje med din urin som et tegn på om du får nok væske. Mange anbefaler her, at man drikker vand som er så rent som muligt. Dette er dog ikke noget vi skal være bekymret for herhjemme, da vore drikkevand er rent. Du kan derfor roligt drikke vand fra hanen.

6: Reducer dit alkoholforbrug

Vi har lige sagt, at du skal huske at drikke væske, men det gælder ikke for alkohol.

Alkohol er som du ved ikke på noget måde sundt, da de fleste typer alkohol indeholder en lang række toxiner. Og det betyder også, at det bidrager til at svække dit immunforsvar.

Den gode nyhed er dog, at ikke alt alkohol er lige slem. Det handler om ikke at drikke for meget. Et glas rødvin er tværtimod sundt, fordi det indeholder mange antioxidanter, som bidrager til at aflaste dit kredsløb.

Men store mængder øl eller whisky er på ingen måde til gavn for din sundhed. Så hvis du genre vil have et stærkere immunforsvar, så kan du med fordel starte med at reducere dit alkoholforbrug.

Vi vil derfor anbefale jer at følge Sundhedsstyrelsens generelle anvisninger for alkohol.

7: Få en god og naturlig døgnrytme

Udover at sørge for at spise rigtigt, så bør du også fokusere på at få en ordentlig døgnrytme og dermed også en god nattesøvn.

Du ved sikkert godt, at din nattesøvn er vigtig, men hvorfor?

Årsagen er, at vores krop genopbygger sig selv når vi sover. Denne proces kaldes for en proteinsyntese.

Her omsætter kroppen vores næring til at genopbygge og styrke kroppens muskler og ikke mindst vores sind. Det er blandt andet derfor at elitesportsfolk skal sove mere end os andre. De skal simpelthen restituere mere!

Men for en almindelig voksen mand eller kvinde, så er 6-8 timer den optimale mængde søvn. Man bør ikke sove hverken meget mere eller meget mindre end dette.

Ens sengetid spiller også en stor rolle her. For vores proteinsyntese er tidsindstillet. I praksis betyder det, at kroppen selv vælger, hvornår vi skal restituere. Forskning har fastslået, at de fleste mennesker restituerer mest og bedst imellem klokken 22-02.

Det er blandt andet derfor, at du ikke føler dig udhvilet, hvis du har været længe oppe en eller flere dage i træk – eller hvis du har været i byen. Din krop har kort sagt ikke restitueret.

Desværre lider rigtig mange danskere i dag af både søvnløshed og ikke mindst søvnproblemer. Det er derfor både vigtigt at gå i seng på samme tidspunkt hver dag, samt at man sover i et både et rum og i en seng, der passer til ens krop.

Kosttilskud mod søvnproblemer

TryptoNAT er et særligt kosttilskud, som indeholder Tryptofan som er den aminosyre kroppen omdanner til melatonin, som hjælper os til at falde i søvn. Udover Tryptofan indeholder det også B12 vitamin og magnesium, der hjælper til at få din krop til at falde til ro om aftenen. imens det giver ekstra energi om dagen. TryptoNAT bør tages før sengetid for at opnå en god søvn. 

Spar 20%! >

Dit soveværelse bør være køligere end de andre rum i din bolig, og din seng bør være tilpasset din ryg. Det anbefales også, at man ikke har et fjernsyn i sit soveværelse, da det hjælper med at holde dig vågen.

Sørg for at slukke dit fjernsyn 20 minutter før du går i seng.

Hvis du er en af de mange danskere, der lider af søvnproblemer eller decideret søvnmangel, kan du overveje at supplere din kost med ekstra magnesium eller melatonin.

8:  Dyrk motion 1-3 gange om ugen

En anden meget vigtig ting i forhold til dit immunforsvar, er motion.

Motion medvirker til at stresse kroppen på den gode måde. Både løb og styrketræning belaster kroppen, hvilket gør, at den vil efterspørge at blive genopbygget.

I takt med at kroppen restituerer bliver den som sagt stærkere og stærkere og har derfor bedre muligheder for at stå imod over for infektioner.

At begynde at dyrke motion er derfor en af de allerbedste måder at styrke din sundhed og dit immunforsvar på.

Motion forebygger også en række hyppige maveproblemer som eksempelvis forstoppelse og ikke mindst IBS.

Typisk siger man, at fodbold er den mest gavnlige sportsgren man kan dyrke, da man bruger alle sine vigtigste muskelgrupper, alt imens man dyrker meget effektiv konditionstræning, da spillet indeholder mange korte intervaller med høj aktivitet.

Hvis du på den anden side ikke kan tåle en så stor belastning, kan du gode alternativer til eksempelvis fodbold være både cykling og ikke mindst svømning. Fordelene ved disse to former for motion er, at du ikke skal bære din egen kropsvægt. Dine ben- og lårmuskler, som man bruger i cykling, er nogle af de største muskler kroppen har, så du skal ikke frygte at overbelaste dig selv.

Svømning styrker også alle dine vigtigste muskelgrupper, men du skal som sagt ikke bære din egen kropsvægt. Ved intens svømmetræning forbrænder man op til 800 kalorier i timen, hvilket selvfølgelig giver sved på panden. Men du slipper for at være øm i hele kroppen bagefter.

9: Vær seksuelt aktiv

Udover at dyrke motion så kan det også gavne dit immunforsvar at dyrke sex! Når vi dyrker sex, frigives en række glædesstoffer i kroppen, her særligt serotonin, som bidrager til at styrke dit immunforsvar.

Din krop frigiver generelt serotonin, når du oplever glæde, men at være seksuelt aktiv, er en af de bedste og mest sikre måder at holde sin krop og sjæl glad.

10: Undgå at tage medicin der indeholder penicillin

En ting som helt bogstaveligt talt tager livet af dit immunforsvar er penicillin. Penicillin bruges til at bekæmpe kraftige infektioner. Det betyder også, at når du tager penicillin, så udryddes din tarmflora for en stund, simpelthen fordi alle bakterier skal slås ihjel.

Hvis du har været igennem en større penicillinkur, kan du med fordel tage et kraftigt probiotika tilskud for hurtigere at genopbygge dit immunforsvar.

Se eventuelt vores store probiotika test her ⇐.

11:Undgå at blive stresset – eller reager på stresssymptomer

En anden ting som virkelig kan bidrage til at slå dit immunforsvar ud af kurs, er stress.

De fleste danskere oplever perioder med stress. Overordnet er stress i små mængder ikke skadeligt, såsom den stress kroppen udsættes for, når vi motionerer. Men lange perioder med stress påvirker vores søvn- og døgnrytme og betyder, at vores krop ikke kan restituere.

Derfor er det afgørende at man husker at lytte til sin krop, samt at man sørger for at gøre noget ved sine problemer, hvis man føler sig stresset. Stress er ikke noget man bør ignorere, da det som sagt påvirker din sundhed på allernærmeste hold.

12: Sørg for at børste dine tænder hver dag

En sidste ting som rigtigt mange overser, når det kommer til snakken om sundhed, er vores mund- og tandhygiejne.

Men desværre for mange, så er en ren mund, og dermed rene tænder, afgørende for vores immunsystem.

Det er nemlig i vores mund, at rigtigt mange bakterier samler sig, hvorfra de hurtigt kan spredes til resten af kroppen. Så hvis du genre vil undgå at blive syg, så husk at børste dine tænder samt at bruge tandtråd. Vi vil ikke anbefale jer at bruge mundskyl, da det ifølge nogle tandlæger kan lede til fremkomsten af svamp i munden.

En sund livsstil er den bedste vej til et godt helbred

Selvom der er mange måder man kan regulere sit helbred på, så vil vi anbefale, at man anvender flere af vores tips ovenfor.

De vigtigste ting du kan gøre, er at undgå stress, få nok søvn samt at spise ordentligt, herunder at sørge for at få nok probiotika i kroppen.

I takt med at vi bliver ældre svækkes vores immunforsvar helt naturligt og det er virkelig her, at man kan mærke om man har levet sund eller ej.

Særligt hvis du er kommet i overgangsalderen, er det vigtigt at spise sundt, motionere samt at holde din mave i form via probiotika. Det positive er dog, at vores kroppe ret hurtigt opfanger de livstilsændringer vi laver, og du kan derfor bidrage til at styrke dit immunforsvar relativt hurtigt. Men det vigtigste sted at starte her, er med stor sandsynlighed ved din kost.

Nogle personer døjer med et svækket immunforsvar

Selvom at alle ønsker at have et stærk immunforsvar, så er der mange danskere der hver dag døjer med et svækket immunforsvar. Der kan overordnet være mange årsager til dette.

De primære årsager til at man kan have et svækket immunsystem inkluderer primært alder samt en række sjældne sygdomme.

I forhold til alderens betydning for vores immunforsvar, så er det vigtigt at vide, at vores immunforsvar udvikles løbende. Når vi fødes, har vi kun et delvist immunforsvar, og ingen tarmflora til at hjælpe os med at bekæmpe infektioner.

Blandt andet derfor ses infektioner særligt ofte hos små børn. Her er infektioner i ørene eller forkølelse lignede meget udbredt. Men i takt med at man bliver ældre og ens tarmflora styrkes vokser man fra mange af disse typer af infektioner.

Hos voksne er der en række infektioner som er mere udbredte end andre. Hos kvinder ses ofte svampeinfektioner enten i munden eller i skeden, ligesom urinvejsenfiktioner er hyppige blandt særligt kvinder.

Andre mere sjældne årsager som kan bidrage til at svække eller helt at ødelægge immunforsvaret findes blandt andet

  • HIV/AIDS
  • Leukæmi
  • Hodgkins lymfom

Alle disse sygdomme er dog meget sjældne men særligt leukæmi er svært at helbrede. Både Hodgkins lymfom og HIV kan i dag behandles eller lindres meget kraftigt med medicin.

Der er dog også personer, som blot er født med et svækket immunforsvar som resulterer i, at man får mange hyppige infektioner. Her skal man ligeledes igennem medicinsk behandling for at kunne holde sit immunforsvar i skak.

Jonas Hansen

mave-problemer.dk

4.89 18

Denne artikel er godkendt af Henriette Asmussen. (Specialesygeplejeske, Aarhus Universitetshospital)

Rating 4,89 / 18
4.89 18

Find mere information her

Medicin.wiki

Nhi.no

Om skribenten

Jonas er vores ekspert når det kommer til kost og motion. Jonas studerer til dagligt folskesundhedvidenskab i Aalborg og har en stor passion for ernæring og sundhed, hvilket tydeligt ses i hans artikler. Jonas’ ambition er en dag at arbejde som ernæringsekspert med fokus på idrætsudøvere.