Hvad skal man spise når man har forhøjet blodtryk?

Hvad skal man spise når man har forhøjet blodtryk?

Denne artikel er godkendt af Henriette Asmussen. (Specialesygeplejeske, Aarhus Universitetshospital)

Højt blodtryk er i dag en af de største folkesygdomme herhjemme, da mere end 25% af alle danskere lider af forhøjet blodtryk. Iblandt personer i aldersgruppen 50-69 år er antallet af personer med blodtryksproblemer endda endnu højere. Heldigvis er det både nemt at holde øje med sit blodtryk samt at forebygge og lindre forhøjet blodtryk via sin kost.

I denne artikel giver vi jer alle vores bedste tips til at sænke jeres blodtryk via enkle kostomlægninger⇓

Hvad er årsagen til højt blodtryk?

Årsagen til forhøjet blodtryk er stadigt i de fleste tilfælde ukendt. Der er dog bred enighed om, at både vores gener og ikke mindst vores livsstil spiller en stor rolle for vores blodtryk.

I 95% af alle tilfælde kan man ikke identificere én specifik årsag til, at en given person har for højt blodtryk.

Inden for lægesproget siger man, at disse personer lider af primær blodtryksforhøjelse.

De resterende 5% af alle tilfælde lider omvendt af såkaldt sekundær blodtryksforhøjelse. Her kan årsagen oftest spores tilbage til tidligere sygdomme herunder blandt andet graviditet, nyre- og binyrelidelser.

Indtagelse af euforiserende stoffer kan også medvirke til at forhøje dit blodtryk.

Særligt hårde stoffer som påvirker centralnervesystemet har denne effekt.

Hvad har kroppen brug for hvis man skal sænke sit blodtryk?

Forhøjet blodtryk betyder som sagt, at trykket inde i dine blodårer er for stort. Når dette er tilfældet, øges risikoen for, at der kan dannes blodpropper eller forekomme slagtilfælde.

Her har du derfor brug ofr at spise noget mad som medvirker til både at rense din krop for affaldsstoffer som kan medvirke til at danne blodpropper.

Overordnet har man brug for at indtage en kost der er rig på:

Omega 3 fedtsyrer er særligt vigtige i forhold til dit blodtryk, da disse gode fedtsyrer bidrager til at udvide dine blodkar så både det systoliske og diastoliske blodtryk falder. Derudover bidrager omega 3 til at fortynde dit blod naturligt, hvilket mindsker risikoen for blodpropper yderligere.

Magnesium og kalium spiller begge en rolle i at forbedre dit nervesystem. Magnesium understøtter en stabil hjerterytme ved at hjælpe dine blodårer med at slappe af, og dermed understøtter det et mere stabilt blodtryk.

Kalium supplerer dette ved hjælpe dine celler med at udskille skadelige affaldsstoffer, opretholde væskebalancen samt at optage næringsstoffer. Sidst men ikke mindst så bidrager kalium også til at sikre at dit nervesystem hurtigt kan sende beskeder ud til alle dine vigtige organer, herunder særligt dit hjerte.

En af de mest effektive måder at opnå både magnesium, kalium og gode fedtsyrer er ved at spise en kost, der er naturligt rig på både frugt, grønsager og gode fedtsyrer som findes særligt i fed fisk.

Nogle af de bedste fødevarer du kan spise, hvis du ønsker at sænke dit blodtryk inkluderer:

  • Æbler
  • Selleri
  • Laks
  • Makrel
  • Agurker
  • Ingefær
  • Avokado
  • Figner
  • Hvidløg

Bedste kosttilskud til at modvirke højt blodtryk

Udover at indtage en kost der er rig på nogle af disse fødevarer, kan man også vælge at supplere sin kost med udvalgte kosttilskud. At anvende kosttilskud kan være en fordel, da man på den måde sikrer sig, at man får de retter mængder af udvalgte vitaminer og mineraler. Vi har derfor fundet tre praktiske kosttilskud, som du bør supplere din kost med, hvis du ønsker at bringe dit blodtryk i balance.

Omega 3 fedtsyrer

Fiskeolie mod forhøjet blodtryk

Solarays 3-6-9 fiskeolietilskud er unikt siden det både indeholder fiske- og planteolier, der medvirker til at sænke dit blodtryk hurtigt og effektivt. Derudover er det meget velsmagende sammenlignet med mange andre fiskeolietilskud på markedet.

Bestil her. >

Hvis du ikke er glad for at spise fisk, så er en af de bedste måder at få gode fedtsyrer på, ved at spise ekstra omega 3. Welvitas Omega 3-6-9 er en kombination af fiskeolie og planteolier, der er naturligt rig på alle de vigtige omegaer 3 fedtsyrer som EPA og DHA. Udover at gavne dit blodtryk, så gavner omega 3 fedtsyrer også din koncentrationsevne og bidrager til at opretholde et godt syn.

Magnesium tilskud

Magnesium tilskud mod for højt blodtryk

Magnesium M3 fra Pure pharma er et af de mest effektive, og derfor også mest populære tilskud, når det kommer til behandling af forhøjet blodtryk. Bestil her.

Bestil her. >

Hvis du på den anden side gerne vil supplere din kost med et ekstra stærkt og effektivt magnesiumtilskud, så bær du overveje at bruge Magnesium M3 fra PurePharma. Dette produkt er klinisk testet og med det er du sikker på at få alle de gode fordele som magnesium giver vores, herunder øget energi og selvfølgelig et forbedret nervesystem og dermed også et forbedret blodtryk.

Coenzym Q10 tilskud

Q10 mod for højt blodtryk

Q10 et et coenzym som hurtigt er blevet yderst populært herhjemme takket være sine mange gode virkninger. Q10 indeholder en unik blanding af blandt andet fiskeolier der bidrager til hurtigt at sænke blodtrykket og at øge dit energiniveau.

Bestil nu. >

Et sidste kosttilskud, du helt sikkert bør overveje at bruge, hvis du vil sænke dit blodtryk, er coenzym Q10.

Coenzym Q10 er en antioxidant der understøtter hjertet og blodcirkulationen i kroppen. Det særligt ved Q10 er, at det er et coenzym, som indgår i cellernes energiproduktion. Du kan finder Q10 i bl.a. fisk (f.eks. sardiner), bælgfrugter, nødder og kød. Dette enzym giver også øget energi ligesom magnesium, men det bidrager også til at mindske stress i kroppen, som har en stor effekt på udviklingen af vores blodtryk. Netop fordi dette kosttilskud er så effektivt har det fået øgenavnet som ’en antioxidant på steroider’.

Hvad skal man ikke spise når man har forhøjet blodtryk?

Selvom det er vigtigt at vide, hvad man bør spise, hvis man har, eller vil forebygge højt blodtryk, så er det ligeså vigtigt at vide, hvad man ikke skal spise.

Som vi har nævnt tidligere, så er forhøjet blodtryk en livstilsygdom og en af de største bidragsydere til, hvorfor så mange mennesker, særligt i den vestlige verden, har problemer med blodtrykket vores kost.

Hvis man vil undgå at få forhøjet blodtryk skal man særligt undgå at spise fødevarer som kan føre til inflammation i kroppen.

Nogle af de mest udbredte fødevarer som du bør undgå inkluderer:

  • Overdrevne mængder salt (særligt salt tilsat iod)
  • Forarbejdet sukker (Fra slik og chokolade)
  • Oksekød
  • Svinekød (Særligt bacon)
  • Alkohol
  • Smør og margarine
  • Junk food

En dårlig kost resulterer ofte i maveproblemer

Alle disse fødevarer er overordnet ikke sund for dig, men ikke blot af hensyn til dit blodtryk. Hvis du indtager en kost der er rig på disse fødevarer, har du også risiko for at komme til at døje med en lang række øvrige sundhedsproblemer. Blandet andet forhøjet kolesteroltal, forstoppelse og ikke mindst irriteret tyktarm er mavelidelser som ofte optræder hos personer der spiser meget fed og kødrig mad.

Undersøgelser har vist, at vores tarmflora, og dermed vores immunforsvar hurtigt bliver svækket hvis man spiser meget forarbejdet og friteret mad, og derfor løber man også risikoen for at få flere sygedage.

Hvis du vil have flere gode råd til at omlægge din kost, kan du få masser af gode tip i vores artikel om kostvejledning.

Vores råd: Hold øje med jeres blodtryk jævnligt

Som vi nævnte i vores indledning, så lider mere end 25% af alle danskere med forhøjet blodtryk og for personer over 50 år, er der tale om en endnu større andel. Den bedste måde at forebygge blodtryksproblemer, foruden at spise rigtigt og dyrke motion, er ved at overvåge dit blodtryk jævnligt.

Hjerteforeningen anbefaler selv at man måler sit blodtryk mindst én gang om året.

Testvinder: BRAUN Exactfit 5

Braun Exatfit 5 skiller sig ud ved at være yderst nem og behagelig at bruge. Du kan gemme op til 60 målinger, blive tjekket for uregelmæssig hjerterytme og apparatet slukker helt af sig selv, hvorved du sparer masser af batteri. Alt i alt får du her den bedste værdi for pengene, hvis du ønsker at holde øje med dit helbred løbende.

Kun 679,- >

Der kan dog være mange grunde til at måle det oftere, særligt hvis du har familiemedlemmer med forhøjet blodtryk, hvis du er overvægtig eller hvis du ryger eller har røget tidligere.

Vi har selv testet en lang række af de mest populære blodtryksmålere her på side.

Du kan se hele vores test lige her 

Derudover vil vi også anbefale jer at tage en snak med jeres egen læge om jeres blodtryk såfremt at I allerede har fået stillet en diagnose.

Jonas Hansen

mave-problemer.dk

4.92 13
Rating 4,92 / 13
4.92 13

Find mere information her

Draxe.com

Hjerteforeningen.dk

Om skribenten

Jonas er vores ekspert når det kommer til kost og motion. Jonas studerer til dagligt folskesundhedvidenskab i Aalborg og har en stor passion for ernæring og sundhed, hvilket tydeligt ses i hans artikler. Jonas’ ambition er en dag at arbejde som ernæringsekspert med fokus på idrætsudøvere.